به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، طبق اخبار منتشر شده، وزير صنايع و معادن به معاون خود ماموريت داده با تشکيل شرکتي نسبت به طراحي و توليد يک خودرو کاملا ايراني اقدام کند. شرکتي که به نظر ميرسد به رقيبي قدرتمند در برابر ايران خودرو و سايپا تبديل خواهد شد.
دو قطب فعلي خودروسازي کشور در مسير خصوصيسازي قرار داشته و دير يا زود به طور 100 درصد خصوصي اداره شده و خارج از حيطه عملکرد دولت قرار خواهند گرفت. در اين زمينه سايپا سريعتر از رقيب خود عمل کرده و با توجه به ترکيب هياتمديره آن ميتوان گفت که بخش عمدهاي از آن خصوصي شده است. واقعيتي که عدم اجراي مصوبه دولت در خصوص کاهش 100 هزار توماني قيمت خودروهاي داخلي پس از هدفمندسازي يارانهها از مظاهر آن است.
در اين شرايط به نظر ميرسد با توجه به شرايط انحصاري توليد خودرو در کشور، شکلگيري قطب سوم در اين زمينه کمک زيادي به تعديل بازار خودرو کشور در سالهاي آينده خواهد داشت.
برخي از کارشناسان معتقدند در چند سال آينده ممکن است پس از خصوصيسازي کامل ايران خودرو و سايپا، تصميمگيري در خصوص شرايط و قيمت خودروهاي توليدي در اين شرکتها تنها به دست چند عضو هياتمديره افتاده و حتي حقوق مصرفکنندگان ضايع شود.
به گفته آنان، در آن شرايط نيز احتمالا دولت با توجه به تعداد کارگران شاغل در اين شرکتها و برخي از عوامل ديگر، قدرت عمل چنداني در استفاده از ابزار تعرفه براي تعديل بازار خودروي داخلي و دفاع از حقوق مصرفکنندگان نخواهد داشت.
در اين شرايط شايد اقدام وزارت صنايع و معادن در ايجاد قطب سوم خودروسازي کشور بهترين راهکار براي جلوگيري از بروز اين احتمالات در آينده باشد. به هر حال حداقل دستاورد شکلگيري يک شرکت جديد با هدف طراحي و توليد خودرو کاملا ايراني، افزايش رقابت در بازار انحصاري توليد خودرو و کمک به رشد کيفي محصولات خواهد بود.
در آن صورت ديگر قطبهاي فعلي خودروسازي کشور نخواهند توانست برخي از خودروهاي از رده خارج خود را تنها به دليل سودآوري بالا، همچنان توليد و روانه بازار کنند.
طبق اخبار منتشر شده، طي حکمي از سوي وزير صنايع و معادن، سيد مجيدهدايت (رئيس هياتعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران) مأموريت يافته در راستاي افزايش رقابتپذيري و توسعه محصولات جديد در کشور در قالب يک شرکت حقوقي مستقل نسبت به طراحي و توليد يک خودرو کاملا ايراني با استفاده از ظرفيتهاي بخش خصوصي در استان اصفهان از قبيل طراحي و توليد قطعات، مجموعهها، بدنه و برند اقدام کند.
انتخاب استان اصفهان نيز با توجه به وجود کارخانههاي فولاد و ريختهگري و امثال آن ميتواند مزيت بالايي براي ساخت يک کارخانه خودروسازي در آن به حساب آيد؛ اتفاقي که بايد آن را به فال نيک گرفت.